Zpráva o stavu příprav Výročních zasedání Rad guvernérů
Mezinárodního měnového fondu a Skupiny Světové banky v roce 2000 v Praze
ze dne 31.3.2000 (pro schůzi vlády ČR 10.4.2000)

(ke stažení jako rtf)

zpět

Předkládaný materiál obsahuje výsledky činnosti vládního zmocněnce, pravidelně prováděných kontrol a Zprávu o stavu přípravy Výročních zasedání Mezinárodního měnového fondu a Skupiny Světové banky. Tato Zpráva o stavu příprav se předkládá k 31. březnu tohoto roku. Předchozí podrobný materiál byl vládě předložen k 15.1.2000.

Zpráva o stavu příprav

I. Financování akce

Zásadním bodem usnesení vlády je schválení zvýšení rozpočtu na akci o 140 mil. Kč (z původních 350 mil. Kč). Základem k tomuto schválení je usnesení č. 859 PSP ČR ze dne 3.3.2000 související s projednáváním státního rozpočtu. Požadavek na navýšení byl vyvolán zejména změněnou kalkulací pronájmu Kongresového centra a výdajů na bezpečnostní opatření.

Celkové výdaje jsou v současné době vyčísleny na 935 mil. Kč bez rezervy na nepředvídané náklady. Deficit mezi předpokládanými příjmy a výdaji činí 95 mil. Kč, z toho 62 mil. Kč je nasmlouváno. Předpokládá se, že zbytek deficitu bude pokryt v průběhu měsíce dubna.

II. Smluvní zajištění akce

Již v letech 1998-1999 bylo uzavřeno 32 smluv s příslušnými hotely. Práce na smluvním zabezpečení vybraných dodavatelů a partnerů vrcholily v období konce roku 1999 a prvního čtvrtletí 2000, z důvodu nových požadavků ze strany Společného sekretariátu MMF/SB však došlo k časovému zpoždění. K 31.3.2000 je uzavřeno 75 dodavatelských smluv a dalších 20 smluv je ve stavu finalizace s termíny uzavření v průběhu dubna.

Smluvně jsou zajištěny následující služby: zapůjčení osobních limuzín pro guvernéry a ministry financí a minibusů pro delegace (smlouva s AUTO ŠKODA a.s., která službu uskutečňuje sponzorsky), půjčování vozů, nákup počítačů, nákup bezpečnostních rámů a detektorů, zajištění prostor pro všechny společenské a doprovodné akce, zapůjčení vysílaček, mobilů a pagerů, public relations (AMI Communications), výběr personálu v počtu přes tisíc pracovníků (ADECCO), zásilkové služby. Připravují se smlouvy na gastronomické služby, vyjednávání smluv na zdravotnické a záchranné zdravotnické služby; služby bankovní, poštovní a pojišťovací jsou vázány na určitý podíl sponzoringu nebo slev z ceny plnění.

Smlouvy na oficiální kulturní programy zahrnují tři určené společenské akce: Národní divadlo - Prodaná nevěsta, Rudolfinum - Česká filharmonie, Státní opera - Národní kulturní večer.

III. Rekonstrukce a dostavba Kongresového centra Praha

a) Technické zabezpečení

Stavební a technologické práce na objektu dostavby (zajišťuje Metrostav) jsou plněny dle stanoveného harmonogramu prací, kolaudace má začít dne 15.5.2000. Rekonstrukce stávajícího Kongresového centra (zajišťuje IPS, a.s.) představuje mnohem složitější problém. Po předchozích měsících improvizací a problémů byl 7.2.2000 podepsán konečný harmonogram prací, i po tomto datu byl však průběh prací nadále optimalizován a závazný harmonogram je proto možné použít jen jako indikativní dokument. Tlak vyvíjený na IPS standardními prostředky ve spolupráci s KCP a magistrátem hl. m. Prahy se neprojevil jako účinný, stejně jako zadržování plateb dodavateli (cca 120 mil. Kč). Narůstal tak počet prací s nesplněnými termíny v některých oblastech. Situace vyústila v krizové jednání vládního zmocněnce s generálním ředitelem IPS a byla přijata některá opatření - IPS je povinna týdně informovat státního zmocněnce o stavu rekonstrukce, stavba je nyní pod přímou kontrolou generálního ředitele IPS. Počet pracovníků na stavbě se zvýšil z cca 500 na 710 a další navýšení o 140 pracovníků bude následovat v průběhu dubna. Byla zavedena čtyřiadvacetihodinová práce na úsecích, kde je to technologicky možné, až do data kolaudace 15.5.2000 se bude pracovat i o víkendech a o svátcích. Byl vypracován nový harmonogram.

b) Finanční zabezpečení

V roce 2000 by neměl nastat problém s finančními prostředky na dostavbu a rekonstrukci. Dva měsíce před zahájením kolaudace má KCP, a.s., na účtě více než 400 mil. Kč a není ohrožena dubnová splátka prvního úroku z obligací krytých státní zárukou. Dále má KCP, a.s., zajištěnu záruku Hl. města Prahy (svého jediného akcionáře) na rozpočtovaných 800 mil. Kč dodavatelského úvěru, který bude z větší části realizován až po výročních zasedáních. Kromě toho KCP, a.s., obdrží v období duben - červenec z rozpočtu organizace VZ částku 141 mil. Kč na úpravy realizované pouze pro potřeby výročního zasedání. Nájemné představuje včetně poskytovaných služeb částku 165 mil. Kč.

Je třeba upozornit na investorem předpokládané mimolimitní náklady vyjádřené na kontrolním dnu 30.3.2000. Tyto mimolimitní náklady jsou částečně vyvolány dodatečným rozhodnutím rekonstruovat Kongresový sál na koncertní síň, která v tomto rozměru v Praze není. Tento vliv však není jediný a další eskalace mimolimitních nákladů by mohla vyvolat prodražení rekonstrukce nad limit, který je KCP, a. s., schopna pokrýt ze zdrojů současných a budoucích.

IV. Problematika zajištění bezpečnosti ve vztahu k nevládním organizacím

Aktivity nevládních organizací podstatně sílí. Z poznatků uváděných při jednání VZ ve Washingtonu v únoru a následně při jednání Policie ČR a zástupců MF v březnu t.r. ve Washingtonu je zřejmé, že protestní akce jsou koordinovanější a organizovanější. Aktivity nevládních organizací domácích jsou koordinovány se zahraničními a je velmi pravděpodobné, že účast zahraničních aktivistů v Praze, především západoevropských, bude silná až dominantní. Pro dialog s nevládními organizacemi byl uspořádán seminář, kde představitelé MMF a SB vysvětlovali činnost těchto institucí. Obě instituce mají proti posledním letům vstřícný přístup k dialogu s nevládními organizacemi.

Zkušenosti a informace z předchozích akcí (Seattle, Davos, Bangkok) jsou průběžně vyhodnocovány policií, organizátory a odborníky ve Washingtonu. Byl navázán kontakt se Švýcarskem pro předání, analýzu a konzultace informací z Davosu a monitorování průběhu zasedání WTO v Ženevě v červnu t.r. Jsou očekávány nepokoje ve Washingtonu při jarních zasedáních MMF/SB. Všechny tyto informace vyústily v požadavek MMF/SB posílit ochrannou zónu kolem KCP a jsou připravovány další varianty ochrany účastníků a alternativy uzlových prvků celé organizace. Policie je připravena mobilizovat významné rezervy z krajů. V případě nutnosti může být nasazeno až 11 tisíc příslušníků policie.

V této souvislosti je v mnoha směrech nezbytné poskytnout maximum informací veřejnosti, neboť právě oblast informací byla nevládními organizacemi v Seattlu zneužita.

Zároveň je realizována strategie intenzivní komunikace organizátorů a zástupců MMF/SB s nevládními organizacemi s cílem umožnit diskusi mezi oběma stranami a minimalizovat rizika možných násilných akcí. Nelze reálně očekávat možnost komunikace s celou heterogenní scénou nevládních organizací, především s jejím nejradikálnějším křídlem, které neargumentuje a je programově orientováno na agresivní konfrontaci. Probíhají kontakty s těmi organizacemi, se kterými je to možné (CEE BankWatch, Hnutí Duha, INPEG).

Konkrétní akcí je předání požadavků nevládních organizací směřujících k období VZ. Jejich částečné přijetí je zvažováno za základní podmínky nepřípustnosti krytí jakýchkoliv aktivit ze státního rozpočtu, rozpočtu akce či z rozpočtu hl. m. Prahy. Dále je nutné řešit očekávanou situaci a dopady přílivu cca 20 tisíc neubytovaných, kriticky orientovaných členů a příznivců nevládních organizací (podstatná část ze zahraničí). Probíhají jednání o možnosti vyhrazení areálu Strahovského stadionu pro přechodný kemp a mítinkové aktivity, v současné době jedná zájemce o pořádání tohoto kempu s orgány hl. m. Prahy o podmínkách případného uzavření smlouvy. V případě úspěšných jednání lze očekávat pozitivní efekt podstatného omezení nekontrolovatelného masového pohybu a aktivit v Praze a konání těchto akcí na místě k tomu relativně vhodném.

Akcí široce medializovanou a viditelnou byla panelová diskuse organizovaná státním zmocněncem za účasti nejvyšších představitelů MMF a SB pro vnější vztahy a představitelů nevládních organizací orientovaná na přímé vyjasňování postojů obou stran obecně a v očekávání VZ v Praze. Za cenný výstup lze považovat tiskové prohlášení nevládních organizací odmítající násilné akce před VZ a během nich. Výsledek akce byl organizátory a zástupci MMF/SB hodnocen kladně. Bude-li rovněž vůle na straně nevládních organizací, budou podobné akce opakovány v následujících měsících.

Zmíněná strategie předpokládá schopnost diskuse a vůli zabývat se přijatelnými požadavky nevládních organizací. Projevující se striktní odmítání slyšení jejich požadavků některými oficiálními představiteli hl. m. Prahy a městských částí vyústí velmi pravděpodobně v organizování silových nepovolených ataků vůči VZ. Z pozice vládního zmocněnce je věnována velká pozornost na vysvětlování reálné situace na všech relevantních místech.

Účinnost konzultací se Společným sekretariátem, reprezentanty MMF/SB a odborníky z Washingtonu je omezená, konečná odpovědnost za zvládnutí akce leží na orgánech ČR. Doporučení ve formě kvalifikovaného a použitelného know-how neexistují.

Podle zkušeností ze Seattlu hrozí nebezpečí nedodržení dohod mezi organizátory, policií a nevládními organizacemi. Je nutné zabránit zneužití dialogu ze strany nevládních organizací pro získání potřebných informací k protiopatřením.

V. Stav příprav v jednotlivých oblastech

Místní doprava: bylo provedeno zpřesnění provozu limuzín pro vedoucí delegací, byly řečeny všechny otázky celní, daňové a technického předání vozů včetně určení vhodných SPZ. S těmito podmínkami byly seznámeny i jednotlivé městské části, kterých se opatření bezprostředně dotknou. K doplnění dopravních služeb byla vybrána společnost (Austrian Chauffer Limousines), která nabízí taxislužbu z KCP do města a případně z míst společenských akcí a která bude mít vlastní dispečink v KCP a vyhrazený vozový park.

Mezinárodní doprava: byl zpřesněn provoz na letišti Ruzyně. Vzhledem k novému imigračnímu zákonu a závazku české vlády maximálně zjednodušit propustnost registrovaných účastníků přes hraniční přechody byl dojednán zvláštní režim odbavení.

Oblast bezpečnosti: pro dokonalejší přípravu na možné protestní akce byli zástupci složek Policie ČR na jednání v USA. Kromě jednání s bezpečnostní složkou MMF/SB jednali i se zástupci policie ze Seattlu, která jim předávala své zkušenosti s nevládními organizacemi před jednáním a především v průběhu jednání WTO. Byly dořešeny podmínky pro dodávky klíčového komunikačního systému Matra Policii ČR.

Školní prázdniny: o jejich vyhlášení v termínu 25.-29.9.2000 pro žáky pražských mateřských až středních škol rozhodlo MŠMT v útoru 2000. Předpokládá se, že toto opatření vyvolá zvýšené využití dovolených rodinami v tomto období a umožní lepší zvládnutí dopravní bezpečnostní situace v Praze.

Ubytování: bylo nutné řešit případy jednostranného zrušení smluvních rezervací ubytování pro MMF/SB ze strany některých hotelů. Neserióznost těchto hotelů se řeší, ale je obtížné ji negativně medializovat, neboť je obava ze strany MMF/SB, aby takto nepostupovaly další hotely. Poptávka po čtyř- a pětihvězdičkových hotelích nebude zcela uspokojena a bude doplněna hotely nižší úrovně služeb.

Společenské akce, doprovodné programy: většina akcí je smluvně zajištěna. Začalo se provádět mapování všech dostupných společenských akcí z důvodu zajištění bezpečnosti, toto mapování bude probíhat až do konání VZ. S MMF/SB byl definitivně dohodnut program doprovodných akcí pořádaných hostitelskou zemí.

Zajištění personálu: počítá se s najímáním místního personálu pro Společný sekretariát MMF/SB (cca 350 osob) a pro národního organizátora (MF, zhruba 700 osob), začala kampaň na získání příslušně kvalifikovaného (jazykově) personálu. Využívá se oslovení pracovních úřadů, novinová inzerce, oslovení vysokých škol, inzerce na webových stránkách.

Registrace účastníků: je připraveno prověřování osob, které se podílejí na organizaci celé akce. Byly vyjasněny veškeré požadavky MMF/SB v tomto směru.

Externí komunikace: proběhla celá řada tiskových konferencí a kontakty s médii (rozhovory v ČT, TV Nova, v Primě, v Českém rozhlase a rozhovory s jednotlivými novináři).

Bylo připraveno vydání prezentační brožury v češtině se základními informacemi o MMF/SB a o výročních zasedáních. Byl vydán bulletin s aktuálními informacemi o MMF/SB a o přípravách VZ. V oblasti seminářů se rozběhl cyklus seminářů pro střední školy v pražském regionu (později ve středočeském kraji a dalších místech ČR). Tento cyklus má seznámit studenty středních škol s tím, jaká je náplň MMF/SB, jaké programy tyto instituce podporují a v čem je jejich význam.

S MMF/SB se jedná o podpoře semináře k transformaci ekonomiky (předpokládá se účast akademické obce) a bylo přislíbeno zahrnutí půldenního bloku semináře v průběhu VZ. Tento blok je připraven na téma vstupu ČR a dalších států do EU.

VI. Výběrové řízení na nákup osobních automobilů pro státní správu

Bylo provedeno poptávkové řízení na poskytnutí osobních limuzín pro vedoucí delegací členských států MMF/SB. Řízení vyhrála společnost AUTO ŠKODA, a.s., která sponzorsky zapůjčuje 230 limuzín AUDI 6 resp. AUDI 8, 30 minibusů VW Caravelle a 40 automobilů Škoda Octavia. Ze strany dodavatele byla vznesena nabídka možnosti odprodeje luxusních limuzín za sníženou cenu cca 33%. Za takto výhodných podmínek by ústřední úřady odkoupily asi 70 vozů; tato skutečnost však nemůže obejít zákonnou povinnost vypsání veřejné soutěže, která poskytne možnost konkurenčních nabídek a potvrdí a vybere nejvýhodnější nabídku osobních automobilů pro ministerstva. Vzhledem k rozměru akce je vhodné, aby o veřejné obchodní soutěži rozhodla vláda.